Bagage op de motor…….

Iedereen die op vakantie gaat met de motor kent het ‘probleem’ om alle bagage op een zo goed mogelijke manier mee te nemen. In dit artikel behandelen we de mogelijkheden en geven we een aantal tips wat betreft het meenemen van bagage.

De eerste tip: sjouw geen dingen mee die je niet echt nodig hebt. Nutteloze vracht kost extra brandstof en beperkt het rijplezier. Het maakt natuurlijk een wereld van verschil of je alleen kleding e.d. mee neemt en overnacht in een hotel, of dat je ook nog een complete kampeeruitrusting mee neemt.

motor met aanhanger

Is het echt noodzakelijk dat je veel bagage mee moet nemen dan  zijn er een paar alternatieve mogelijkheden.

  1. Een aanhanger met bagage achter de motor
  2. In een gezin rijdt de een de auto en de ander de motor naar de vakantiebestemming
  3. Een aanhanger achter de auto met daarop de motor

Met optie 2 en 3 kun je echt veel bagage meenemen. Ga je naar warmere oorden dan is kun je zelfs gewone motorpak en een licht zomerpak meenemen. De echte leuke motorgebieden liggen een aardig eindje bij ons vandaan. De motor op de aanhanger heeft dan nog een aantal voordelen. Je komt beter uitgerust aan dan wanneer je die afstand met de motor overbrugt. Snelweg kilometers zijn niet de leukste kilometers met de motor en de motorbanden slijten ook niet zo snel en ze blijven lekker rond. En met banden die niet plat zijn afgesleten op de snelweg is het echt een stuk fijner om de bochtjes in de Dolomieten te rijden. Geloof me maar. Maar er zit nog een voordeel aan de motor op de aanhanger. Na 1 of 2 motor in kofferbakweken genieten van de mooiste stuurwegen wordt zelfs de beste motorrijder wel een tikkeltje moei. Als je dan noodgedwongen weer op huis aan moet doe je dit comfortabel rijdend in je auto. Airco aan, radio er bij en tuffen maar. Mocht dan ook het weer nog tegen zitten en het regent 1500 kilometer dan ben je echt wel blij dat je in het blik zit.

Maar jij hebt besloten om uitsluitend met de motor op vakantie te gaan en alle bagage alleen op de motor te ververvoeren. Hierna wat tips om dat zo veilig mogelijk te doen. Aan het einde van dit artikel tref je ook nog een checklist aan. Hierin staat een overzicht van spullen die je mee kunt en mee moet nemen. Afhankelijk van je reis vink je af wat je mee neemt. Vanzelfsprekend vul je de lijst aan naar aanleiding van je eigen ervaring.

Bagage kun je op verschillende manieren meenemen.

  • Koffers. Vast aan de motor, vaak voorzien van een slot
  • Tailpacks. Tas die achter op de motor wordt bevestigd.
  • Tanktas. Wordt via magneten, zuignappen of een systeem via de tankdop aan de tank bevestigd
  • Bagagerol. Grote waterdichte zak, die op het zadel of achter op de motor wordt bevestigd
  • Zadeltassen. Tassen die “los” over het zadel worden gelegd.
  • Rugzak

Vaak wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van bovenstaande systemen, omdat er anders simpelweg niet genoeg bagage getransporteerd kan worden. Er zijn leveranciers die een totaalpakket aanbieden, soms met de complete constructie op de motor om de bagage op een simpele manier te bevestigen. Pas op met spinnen en haakjes die langs je motor schuren en zo krassen veroorzaken.

Locatie van je bagage
Of je nu veel of weinig bagage mee neemt het is altijd belangrijk om de zwaarste stukken zoveel mogelijk tegen het midden van de motor op te bergen. Dus zoveel mogelijk tegen de motor aan en niet aan de buitenkant van je koffer of tas. Maar ook niet te veel naar voren of naar achteren. Onderstaande tekening maakt dit nog eens duidelijk. Zondig je tegen deze regel dan zal de wegligging van je motor, maar ook het stuurgedrag zeer nadeling beïnvloed worden.

bagage plaatsen

 

 

 

 

 

 

 

Kofferskoffers
Koffers (zijkoffers en/of topkoffer) zijn veelal waterdicht. Ze zijn vast gemonteerd op de motor en zijn afsluitbaar met een slot. Vaak kun je er ook je helm in kwijt.
Waarom rijdt dan niet iedereen met een koffer? De nadelen van koffers zijn: hogere kosten, beugels op je motor gemonteerd. Soms een bredere motor (file). Goede koffersets zijn afsluitbaar met een slot, eenvoudig afneembaar (handig om je bagage van de motor naar bijvoorbeeld het hotel te brengen), belemmeren het zicht in de spiegels niet, zijn stevig (in staat om een kleine valpartij zonder scheuren te overleven), en raken het plaatwerk van de motor niet. Denk er ook eens aan om een binnentas voor je koffer aan te schaffen. Een schone binnentas mee naar je hotelkamer nemen is prettiger dan die vuile koffer. De koffer kan aan de motor blijven en is beschikbaar om andere spullen in te doen tijdens een toertochtje.

Tailpack
Een tailpack is een tas die geplaatst wordt op het zadel van de duopassagier of op een rek achterop de motor. Middels verstelbare banden kan een tailpack aan het zadel of de complete achterkant van de motor worden bevestigd. Het meenemen van een duopassagier is dus onmogelijk, tenzij je een rek achterop de motor hebt. Het grote voordeel is dat de bestuurder van een motor minimale hinder ondervindt van een tailpack.

Tanktas
Tanktassen zijn er in vele soorten en maten. Let wel op dat vuil onder een tanktas schade kan veroorzaken aan je tank. Als de tanktas voorzien is van magneten kan een dunne doek tussen de tank en de  tas de schade beperken. Voor sportmodellen zijn tanktassen verkrijgbaar met een sportieve vorm, zodat je er tijdens het rijden geen beperkingen van ondervindt. Tanktassen, zadeltassen e.d. zijn vaak niet 100% waterdicht en worden vaak geleverd met een waterdichte hoes. Tanktassen zijn vaak voorzien van een extra veiligheidsriempje om het stuur. Deze voorkomen dat je de tas kwijtraakt als de zuignappen of de magneten hun werk onvoldoende doen. Gebruik die riempje dus! In sommige landen stellen ze het gebruik ervan verplicht. Het is bovendien voor je eigen veiligheid. Zelf heb ik een tanktas met draagbandjes, die als klein rugzakje te gebruiken is. Ik gebruik de tanktas voor mijn foto uitrusting, telefoon en belangrijke papieren. Als ik dus even de toerist uit wil hangen hoef ik alleen maar de tanktas mee te nemen om alle belangrijke spullen bij mij te hebben.

Uit onderzoek is gebleken dat door de beluchting in de tankdop er een zeer hoge concentratie benzeen in de tanktas kan komen. Daarom is het raadzaam geen etenswaren die niet absoluut luchtdicht verpakt zijn in de tanktas te bewaren. Benzeen is een van de stoffen waarvan zeker vaststaat dat het kankerverwekkend is.

Bagageroltailpack en bagagerol
Een bagagerol is een goedkoper alternatief voor een tailpack. De bagagerol wordt achterop de motor (op het zadel voor de duopassagier) bevestigd middels sjorbanden. De bagagerol wordt vaak in combinatie met zadeltassen gebruikt. Een goede bagagerol is uiteraard regendicht en het volume is afhankelijk van de inhoud. Er zijn bagagerollen die voorzien zijn van een ventiel waardoor je de lucht kunt laten ontsnappen wanneer je de rol oprolt en dicht maakt.

Rugzak
Een rugzak is zeer geschikt voor het vervoer van kleine hoeveelheden, niet te zware bagage. Een zware rugzak is belastend voor je rug. Het zwaartepunt van het geheel (motor en rijder) komt hoger te liggen wat een nadelige invloed op je rijgedrag kan hebben. Een rugzak wordt daarom meestal gebruikt bij korte trips en bij langere trips voor het meenemen van de bagage die je niet op je motor wilt laten zitten (je papieren, geld, fototoestel e.d.).  Een goede rugzak is vanzelfsprekend waterdicht, kan niet open waaien en is voorzien van brede draagriemen en een band die je om je middel kunt vast maken. Zelf ben ik geen groot voorstander van een rugzak. Bij een valpartij is de kans groot dat je extra letsel oploopt door de spullen die je in je rugzak vervoert. Gebruikt je toch een rugzak doe daar dan geen harde voorwerpen in zoals een schijfremslot, blikjes drinken etc. Ook zijn er rugzakjes met een zo genaamde camelbag. Dit is een drinksysteem met een slangetje wat over je schouder vlak bij je mond uit komt. Ideaal bij ritten in de zomer.

Zadeltassen
Zadeltassen zijn tassen die “naast” het zadel van de duopassagier komen te hangen. De twee zadeltassen zijn middels verstelbare banden (klittenband) met elkaar verbonden. De banden worden simpelweg over het zadel of onder het zadel door aan elkaar bevestigd. Bij het gebruik van zadeltassen is het vaak niet meer mogelijk om een duopassagier mee te nemen. Vooral bij sport/toer motoren is dit vaak het geval. Let op dat de zadeltassen niet op of tegen de uitlaat aan hangen.

Overigen
Verder zijn er voor de verschillende typen motoren nog veel verschillende slimme tasjes en opbergplekken bedacht. Dit zijn veel uiteenlopende zaken dat het te ver voert om die hier te benoemen. Informeer hier voor eens bij je dealer of kijk op een van de vele websites van toeleveranciers van motorproducten zoals Louise of Wunderlich.

Bevestigingsmiddelen
Een spanband bestaat uit een sterke slijtvaste band met een snelspanner. De snelspanner maakt het makkelijk om de band op de juiste spanning aan te trekken en vast te zetten. Spanbanden worden veelal gebruikt voor het bevestigen van een bagagerol of het stabiliseren van een ander bagagesysteem. Zorg ervoor dat je de spanbanden goed strak aantrekt en controleer regelmatig of alles nog goed vastzit. Verder doe je er verstandig aan om het uiteinde van de spanband ergens in of onder te stoppen, zodat het niet kan gaan wapperen. Bij hoge snelheden kan een de band dan gemakkelijk gaan rafelen, waardoor deze later niet meer bruikbaar is. Een nadeel van spanbanden is dat het wat tijd kost om je bagage hier mee te bevestigen. Maar, oefening baart kunst…

Snelbinders of spinnen bestaan uit elastische band met haken. Snelbinders zijn enkel geschikt voor minder zware bagage. Een bagagenet bestaat uit een elastisch net met haken. Een bagagenet is enkel geschikt voor minder zware bagage. Gebruik je een spin of net toch voor zwaardere bagage dan loop je goede kans dat de bagage gaat schuiven op de motor met alle gevolgen van dien.

Hoeveel je kunt meenemen is afhankelijk van de maximaal toegestane belading van de motor. Blijf binnen de aanbevolen laadcapaciteit van je motor. Deze capaciteit staat in de gebruikshandleiding van je motor vermeldt (rubriek maximum toegelaten gewicht). De motor is, en ook de remmen zijn, berekend op dit gewicht. Weeg alle bagage van tevoren, inclusief jezelf in volledige motorkleding (en eventueel je duopasagier).

Welke oplossing je ook kiest, de bagage moet zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motor aangebracht worden. Vermijdt dus zware voorwerpen die ver naar achteren op de bagagedrager bevestigd worden en die de motor zou kunnen destabiliseren. Het meeste gewicht moet rond bestuurder en motorblok worden geconcentreerd.

Bevestig bagage zo dicht mogelijk tegen de motor. Dus niet boven de buddy uit en niet achter de achteras. Niet teveel gewicht achterop, bijvoorbeeld in een topkoffer. De motor wordt daardoor licht aan het stuur.

Zware voorwerpen moeten bij voorkeur in de tanktas opgeborgen worden en hou zo veel mogelijk het gewicht van de zijtassen, links en rechts, in evenwicht. Wat je het eerst nodig hebt, pak je bovenop. Verpak de bagage in waterdichte koffers, tassen of plunjezakken. Pak eventueel alles wat niet nat mag worden in een vuilniszak voordat je het in de tas stopt. Mocht de (hoes van de) tas onverhoopt toch lekken, dan zijn in ieder geval de belangrijkste spullen droog. Niet onbelangrijk als je met minder mooie weersomstandigheden primitief op vakantie gaat.

Voordat je gaat rijden
Voordat je een grote tocht gaat maken controleer je vooraf natuurlijk je motor. Zie hiervoor onze BRAVOK instructie. Breng de banden op spanning en stel je veren in op de extra belasting. Een lage bandenspanning is gevaarlijk doordat de banden hierdoor te heet kunnen worden, het beïnvloed het stuurgedrag en het brandstofgebruik nadelig. Tenslotte controleer je nog even de hoogteregeling van je koplamp en stelt deze zo nodig af. Het is helemaal geen gek idee om voordat vertrek eens een keer een flinke testrit te maken. Alle bagage op de motor inclusief de passagier test uit hoe jouw motor zich gedraagt op de weg. Hoe voelt zo’n zware motor aan. Hoe accelereert en remt hij. Ook bij hogere snelheden. Hoe is het bochten gedrag. Je zult merken dat dit allemaal heel anders aanvoelt dan een motor zonder belading en passagier.

Checklist (pas aan naar eigen behoefte)

Papieren
Bevestiging boeking (indien van toepassing)
ID kaart / Paspoort
Rijbewijs
Motorpapieren
Groene kaart
Extra verzekeringen voor sommige landen (check ANWB)
Autobaan vignet(ten) (indien van toepassing)
Bank/Giropas
Creditkaart
ANWB-pas
Zorgpas
Schadeformulier
Telefoonnummers voor blokkeren bankpas/creditkaart. Lijstje met belangrijke adressen en telefoonnummers + gegevens reisverzekering (polisnummer)
Medisch paspoort (vervelend als er bij een controle gedacht wordt dat jij de plaatselijke drugskoerier bent)

Onderweg

Regenpak
Oordoppen
Navigatie / wegenkaarten
Dextro energy
Drinken
Pakje verfrissingsdoekjes (wel zo lekker als het bloedheet is)
Vizierreinigingsdoekjes
Klein busje kettingspray
Schijfremslot
Bandenplak-setje
Gereedschapsetje
Motorolie
Tiewraps
Ducttape
Kroonsteentjes & elektriciteitsdraad
Instructieboekje
EHBO-tasje / reisapotheek (denk aan bijvoorbeeld pleisters, paracetamol, anti-diaree, Pincet, etc)
Reserve handschoenen
Veiligheidshesje (verplicht in sommige landen, check ANWB)
Plaatjes voor onder jiffy
Reserve sleutels
Huissleutel
Contant geld
Alcoholtesters (Frankrijk)

Toiletspullen e.d.
Pil
Paracetamol
Shampoo
Crémespoeling
Douche gel
Tandenborstel
Tandpasta
Kam / Borstel
Scheermesje
Scheerapparaat
Make-up spulletjes
Dagcrème
Deo
Zonnebrand
Lenzen
Lenzenvloeistof
Nagelknipper/vijl
Enkele wattenstaafjes
Wasmiddel en Wasverzachter (vakantieformaat)

Extra’s
Fotocamera + lader
Helmcamera + lader
Netbook (voor Basecamp, overzetten van foto en filmmateriaal, spelletjes en het opzetten van een vakantie verslag in de avonduurtjes)
USB-kabel voor navigatie
Laders communicatie set
Telefoon + lader
Pen en notitieblokje
Bril
Zonnebril

Kleding
Lange broek
Korte broek of rokje
T-shirts
Vest of trui
Thermokleding
Sokken
Ondergoed
Zakdoeken
Schoenen / paar slippers
Zwemspullen
Petje
Riem

Tips!

  • Bewaar ‘slechte’ kleding, zoals t-shirts, sokken en ondergoed. Neem ze mee op je motorvakantie en gooi ze, na ze nog eenmalig gedragen te hebben, weg op je logeerplaats. Scheelt weer in bagage op de terugweg en was bij thuiskomst.
  • Neem maar voor 4 tot 5 dagen kleding mee. T-shirts, sokken en ondergoed zijn snel genoeg weer fris is de wasbak van het hotel.
  • Febreze of andere textiel verfrisser doet gedragen maar niet vieze kleding snel weer fris worden. Inspuiten en een nachtje buiten doet wonderen.
  • Neem een paar kopieën van je rijbewijs en paspoort mee, waar het BSN nummer onleesbaar is. Mocht je bij het inchecken van een hotel ed. een kopie af moeten geven, voorkom je identiteitsfraude.Kijk regelmatig op Xgratis.nl. Vaak kun je daar proefverpakkingen aanvragen die erg van pas komen tijdens een motorvakantie. Ik heb er al  wasmiddel, wasverzachter, Perskindol (voor vastzittende spieren), douchegel, bodylotion, shampoo, etc vandaan gehaald. Het scheelt behoorlijk in het volume van je bagage. En op is op, dus scheelt weer mee terug nemen
  • Kijk waar riempjes, spanbanden ed. over je lak heen gaan en plak er een stuk breed doorzichtig plakband onder. Dit voorkomt schuurplekken/krassen in je lak.
  • Bekijk het met je motor meegeleverde gereedschapsetje en vul het aan met het gereedschap wat je nodig hebt voor simpele reparaties.
  • Neem een paar kopieën van je rijbewijs en paspoort mee, waar het BSN nummer onleesbaar is. Mocht je bij het inchecken van een hotel ed. een kopie af moeten geven, voorkom je identiteitsfraude.