Sinds 1 februari 2010 is er een andere procedure voor het afgeven van een weeralarm door het KNMI.Weeralarm code geel

Door de nieuwe manier van waarschuwen lijkt het of er veel meer dan vroeger gevaarlijk weer te verwachten is. Onstuimig weer komt de laatste jaren inderdaad meer voor dan vroeger. Meestal is er niets aan de hand, maar soms kan het weer omslaan in extreem weer, zoals zware storm met wind- en waterhozen.

Soms wordt er een waarschuwing gegeven in de vorm van een code geel en dan blijkt dat er op de locatie waar jij je bevindt eigenlijk helemaal niets aan de hand te zijn. Luisteren naar de waarschuwing en gezond boerenverstand blijft belangrijk.

Uiteraard zijn wij bij Verkeerstraining Nederland in de eerste plaats ook zelf motorrijder en ook wij worden met de verschillende waarschuwingen geconfronteerd. Soms krijg je een code rood waarschuwing te horen. Je kijkt naar buiten en ja het regent en waait wat, maar is dat nu zo vreselijk weer dat je daar niet met je motor door heen kunt?

Iedereen moet voor zich zelf uit maken of hij of zij tijdens een weerswaarschuwing gaat rijden. De ene keer kies ik er voor om te rijden terwijl ik de andere keer kies om thuis te blijven of de auto te pakken. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met jouw rijervaring.

Verkeerde keus

Als je de beslissing neemt om tijdens een waarschuwing toch te gaan rijden loop je natuurlijk het risico dat je een verkeerde keus maakt. Tijdens je rit kom je er achter dat het weer toch erger is dan je had ingeschat. Vind je het echt gevaarlijk worden, schroom dan niet om te stoppen en een veilig heenkomen te zoeken. Beëindig je reis of zet deze op een andere manier voort. Er is tenslotte maar één ding echt belangrijk en dat is dat je ‘s-avonds meer gezond en wel thuis komt.

Broodje AAP

Met enige regelmaat hoor ik verhalen dat wanneer je gaat rijden tijdens een code rood weeralarm en je loopt schade op aan je motor of auto, dat deze schade niet verzekerd zou zijn.

Dit heb ik nagevraagd bij een aantal verzekeringsmaatschappijen. De door mij bevraagde maatschappijen sluiten geen schade uit als je rijdt tijdens een weeralarm.

Wanneer er een code rood weer alarm wordt afgegeven neem deze dan serieus. Is het toch noodzakelijk dat je met de motor of de auto weg moet kijk dan goed naar het weer en weeg je belangen goed af. Mocht je in het ergste geval toch schade oplopen dan is deze op de gebruikelijke wijze verzekerd voor jouw motor of auto.

Het KNMI waarschuwt voor

  • Regen
  • Gladheid & sneeuw
  • Onweersbuien
  • Windstoten
  • Temperatuur (hitte/koude)
  • Zicht
  • Hozen

Er wordt nu per provincie een waarschuwing gegeven in de vorm van een kleurcode.

Een speciaal weeralarmteam adviseert de directeur Weer van het KNMI die uiteindelijk beslist over het al dan niet uitgeven van een Weeralarm.

In het weeralarmteam zitten vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke partijen zoals Rijkswaterstaat, de Politie (Landelijke Eenheid), het Crisis Coördinatie Centrum van de landelijke overheid, ANWB etc.

Wat betekenen de kleurcodes?

Code groen: Geen bijzonderheden

Het verwachte weertype geeft geen aanleiding voor het uitgeven van een waarschuwing

Code geel: Wees alert

Deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 48 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden.

Code oranje: Wees voorbereid

Deze waarschuwing verschijnt op zijn vroegst 24 uur voordat het weerverschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden.

Code rood (weeralarm): Onderneem actie

Het weeralarm wordt uitgegeven bij een mogelijk grote impact van het weer op de samenleving en verschijnt op zijn vroegst 12 uur voordat het weerfenomeen kan optreden. Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.

Wat zijn de criteria voor de kleurcodes?

De mate waarin het weer een risico is, bepaalt of het KNMI code geel, oranje of rood uitgeeft. Hiervoor heeft het KNMI zogenaamde drempelwaarden vastgesteld voor de verschillende kleurcodes.

Voor elk weertype is er een drempelwaarde vastgesteld. Is er een kans op windstoten van meer dan 75 km per uur dan is dat code geel. Boven 100 km per uur wordt het code oranje.

Het KNMI kijkt hierbij naar de gebiedsgrootte waar het gevaarlijk weer zich aandient. Code oranje geeft het KNMI alleen uit bij een gebied groter dan 50×50 kilometer.

Code rood wordt uitgegeven als er een kans bestaat dat extreem weer een grote impact heeft op de samenleving. Dat gebeurt op basis van een impactanalyse waar diverse overheids- en brancheorganisaties bij betrokken zijn.

Wanneer waarschuwt het KNMI?

Een code geel geeft het KNMI maximaal 48 uur van te voren uit, een code oranje 24 uur en code rood 12 uur van te voren.

Verwachtingstermijn, kans, gebiedsgrootte

 

Drempelwaardes voor de kleurcodes

Drempelwaarde kleurcodes

 

Meer informatie over weeralarmen kun je vinden op de website van het KNMI of op de speciale site van de overheid over een crisis.