Waarom zou je een VRO volgen???

Waarom volgen motorrijders veel vaker een Voortgezette Rij Opleiding dan automobilisten? Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld tijdens een VRO. Inderdaad, het is een feit dat motorrijders vaker een training volgen dan automobilisten. Zelfs de motorrijder die ook auto rijdt volgt wel trainingen met zijn motor maar niet of nauwelijks met zijn auto.

vro-praktijk-01Dé belangrijkste reden dat een motorrijder relatief vaak een voorgezette rijopleiding volgt is dat hij zich realiseert dat hij een zeer kwetsbare positie in het verkeer inneemt. Daarnaast beweegt hij zich voort op twee in plaats van op vier wielen en daarmee speelt balans en evenwicht ook een belangrijke rol. Doordat je als motorrijder niet beschikt over een kreukelzone en vrijwel zeker niet over een airbag (begint te komen, ingebouwd in kleding) is het gevolg van een ongeval vele malen ernstiger dan wanneer je dat zelfde ongeval in een auto zou meemaken. Zelfs een simpele valpartij vanuit stilstand kan al botbreuken opleveren.

Gevaarlijke situaties

Voor de motorrijder is het dus zaak dat zij potentieel gevaarlijke situaties kunnen herkennen en weten welke actie zij moeten ondernemen om deze situatie het hoofd te bieden. Soms moet je de situatie vermijden door bijvoorbeeld een andere route te kiezen, maar een andere keer is vermijden geen optie en moet of wil je er langs of doorheen. In dat geval is snelheid aanpassen misschien de juiste oplossing. In het bijzonder tijdens de Professionele Rijvaardigheidstrainingen en de Bergtrainingen van Verkeerstraining Nederland wordt hier ruim aandacht aan geschonken.

Los van het verkeer vergt het rijden en gebruiken van een motor meer en andere vaardigheden dan het rijden in een auto. Een motor is met zijn twee wielen nu eenmaal een balansvoertuig en deze heeft andere rijeigenschappen dan een vierwielige auto. Een bocht rijden met een auto is slechts een kwestie van het stuur verdraaien. Rij je dezelfde bocht met een motor dan moet je tegensturen, afschuinen, gewicht verplaatsen en je kijktechniek toepassen, om maar wat te noemen.

Langzaam rijden en remmen zijn ook van die zaken waarbij het vrij gemakkelijk is om je balans te verliezen en daardoor onderuit te gaan.

Langzaam rijden op vier wielen is “slechts” een kwestie van de koppeling slippend houden en al dan niet een beetje gas er bij. Evenwicht is gewaarborgd door die vier stukken rubber op de weg. Stoppen, wegrijden en bochtjes maken, allemaal geen probleem. Op de motor is dat toch wel iets anders. Ook hier een slippende koppeling maar nu wel met gas ondersteuning om je motor trekkend te houden. Gebruik je de voor- of de achterrem, knijp je wel of niet je koppeling in. We zullen dan maar helemaal niet spreken over het rijden van bochtjes en een slalom. Als je de techniek beheerst wel gemakkelijk, maar zonder beheersing van de techniek een vrij zekere manier om je balans te verliezen.

abs-remmen

Remtechniek

Het zelfde geldt voor de remtechniek. Vrijwel alle hedendaagse auto’s zijn voorzien van ABS techniek, maar nog niet alle motoren hebben dit stukje extra veiligheid aan boord. En bij de motoren die dit wel hebben is het vaak de bestuurder die niet alle remkracht durft te gebruiken uit angst om onderuit te gaan. In de auto is het stomweg een kwestie van hard op het rempedaal trappen. Gaan er wielen blokkeren dan lost de ABS dit op of anders is het een kwestie van pompend remmen. Bij de motor echter is het wel wat anders. Heeft je motor geen ABS dan is het zaak om niet gelijk hard te remmen maar om ervoor te zorgen dat de remkracht geleidelijk opgebouwd wordt. De zogenaamd dynamische aslastverplaatsing moet zijn werk kunnen doen. Rem je te snel te hard dan blokkeert het voorwiel vrij gemakkelijk met alle gevolgen van dien. Heeft je motor wel ABS dan kun je in principe direct met alle kracht remmen. Een blokkerend (voor)wiel wordt door het ABS opgelost. Maar nu is het vaak de bestuurder die er voor zorgt dat de remweg langer wordt dan strikt genomen noodzakelijk is. In dit geval zijn het zijn ervaringen uit het verleden die bepalend zijn voor zijn toekomst. Oftewel; in het verleden heeft de bestuurder op zijn motor die niet voorzien was van ABS geleerd om voorzichtig te zijn met de remkracht i.v.m. blokkeren van de wielen. Dit zit zo ingebakken in zijn motor DNA dat hij nu met zijn ABS motor niet de volle remkracht durft te gebruiken.

In de training Voertuigbeheersing en nog meer in de ABS remtraining van Verkeerstraining Nederland worden de verschillende remtechnieken uitgebreid behandeld. Tijdens de ABS remtraining ga je zeker weten het ABS van je motor gebruiken en leren waarderen. Je gaat zelfs leren remmen op een weg waar een laag zand overheen ligt. Zelf met behoorlijke snelheid!

En zo zijn er nog veel meer zaken te benoemen waarin motorrijden zich onderscheidt van auto rijden. Motorrijden vraagt dus om bepaalde vaardigheden die aangeleerd én beoefend moeten worden.
Aanleren van deze vaardigheden doe je bij voorkeur tijdens een voortgezette rijopleiding gegeven door een gespecialiseerd bedrijf die gebruik maakt van opgeleide en gecertificeerde instructeurs. De instructeur zal je de juiste technieken,tips en trucs geven om je rijvaardigheid te verbeteren. Na de training is het zaak om zelf de lesstof te blijven oefenen met gebruikmaking van de aangeleerde technieken. Dit betekent niet dat je daar elke twee weken een dag voor moet vrij maken, maar gewoon tijdens je dagelijkse ritje of wekelijkse toertocht kun je al heel veel doen. Bij verkeerslichten, natuurlijk alleen als er geen verkeer achter je rijdt, kun je een (nood)remming maken. Ga je stoppen voor een bakkie dan kun je op het parkeerterrein even langzaam rijden, een slalom maken of een halve draai oefenen. Als je wilt zijn er mogelijkheden zat te ontdekken.

Oefenen

Weet, dat hoe vaker je dit soort zaken oefent des te sneller en beter het zoals wij zeggen in je ruggenmerg komt. Dat betekent dat je in een noodsituatie automatisch de dingen goed doet en daarmee je kans op letsel of schade aanmerkelijk verkleint. Je gaat automatisch ook veel meer ontspannen motor rijden waardoor je nog meer kunt genieten van het leven dat motorrijden heet.

Ben je geïnteresseerd in een voortgezette rijopleiding neem dan eens een kijkje op www.verkeerstraining.nl bel naar 06 – 34 34 98 88 of e-mail info@verkeerstraining.nl

Je kunt ons eerdaags ook in persoon spreken op de Motorbeurs Utrecht.
Van 23 t/m 26 februari 2017 kun je ons vinden in onze stand in Hal 9 stand E.055

En weet, tijdens een training van Verkeerstraining Nederland is het altijd mooi motorweer!

Rob Riechelman