Rijden in het najaar.

Rij je nog tot laat in het jaar door of misschien zelfs wel de hele winter dan komen de volgende tips misschien wel van pas.

  • Wanneer er geen zonnevizier in helm aanwezig is, zorg dan dat je een zonnebril bij je hebt. In dit jaargetijde hebben we vaak te maken met een laagstaande zon.
  • Je hebt meer kans op mist, regen of misschien zelfs wel sneeuw. Hierdoor wordt je zicht een stuk minder. Pas daarom je snelheid aan. Wanneer je rustiger rijdt heb je meer tijd om te kijken en te reageren.
  • Ook al rij je wat rustiger, zorg ook altijd voor voldoende tussenafstand van je voorganger. De minimale afstand zou, ongeacht je snelheid, tenminste 2 seconden moeten zijn. Dit betekent dat wanneer je voorganger een vast punt passeert, bijvoorbeeld een lantarenpaal of hectometerpaal, jij minimaal 2 seconden later dat punt passeert. Tel dus rustig 21, 22. Meer mag natuurlijk ook. Minder niet.

Staat er toevallig veel wind dan komen de volgende tips misschien van pas.

  • Probeer zo ontspannen mogelijk op je motor te zitten. Hou de handvatten goed maar niet verkrampt vast. Armen, ellenbogen en schouders niet “op slot” zetten maar ontspannen houden.
  • Blijf ook nu kijken naar de richting die je op wilt.
  • Ga daar op jouw rijstrook rijden waar je de meeste ruimte hebt om opzij geblazen te worden.
  • Hou voldoende afstand van vangrails, bermen of andere obstakels.
  • Hou ook voldoende afstand van vrachtauto’s of andere grotere voertuigen die jou inhalen, die jij inhaalt of die je tegemoet komen.
  • Probeer zoveel mogelijk de methode van het tegen-leunen toe te passen. Je blijft zelf zoveel mogelijk rechtop terwijl je door je motor af te schuinen je balans bewaard. Ga je mee-leunen met je motor dan heb je veel meer tijd nodig om weer in balans te komen. Je moet namelijk niet alleen het gewicht van je motor verplaatsen maar ook nog je eigen gewicht.
  • Ga je een vrachtauto inhalen terwijl de wind van rechts komt, hou er dan rekening mee dat als je naast de vrachtauto komt te rijden, je in eerste instantie naar de vrachtauto toegezogen wordt. Dit komt door de onderdruk die aan de windluwe zijde heerst. Ben je de vrachtauto bijna gepasseerd probeer dan zo goed mogelijk te anticiperen op de winddruk die gaat optreden. Maar blijf ontspannen op je motor zitten.
  • Ga overigens niet te langzaam rijden. Door langzamer te rijden worden ook de gyroscopische krachten van je motor minder. Als deze krachten groot genoeg zijn stabiliseren zij je motor vanzelf in de rechtuit richting.