De Noodstop met ABS
Veel van de hedendaagse motorrijders hebben leren motorrijden op een motor zonder ABS. Een groot aantal bezitten ondertussen een motor die wel is uitgerust met een ABS systeem.
Ook veel van motorrijders die hebben leren rijden en remmen met een ABS motor hebben niet vaak het maximale er uit. Remmen tot dat het ABS systeem ingrijpt was meestal geen onderdeel van een rijles.
Hierdoor zijn er dus een groot aantal motorrijders die als zij een noodstop moeten maken niet de volle 100% van hun remsysteem gebruiken en dus een te lange remweg hebben.
Vanzelfsprekend is het het beste wanneer je nooit je ABS nodig hebt doordat jouw rijstijl voorkomend is en je voldoende weet te anticiperen.
Maar hoe voorzichtig je ook bent heel soms moet je weleens vol in de remmen. Waar moet je dan aan denken.
Het probleem is dat wanneer je plots in de remmen moet je dit vaak in een schrikreactie doet. Je reageert vanuit een reflex en doet dit dan grof motorisch. Het is daarom dan ook belangrijk dat je aanleert op welke manier je het beste kunt remmen en dit met regelmaat oefent. Geïnteresseerd? Boek een training Voertuigbeheersing waarin de noodstop een belangrijk onderdeel is.
Welke punten zijn daarin belangrijk:
- Kijken en kin omhoog
- Koppeling inknijpen
- Voor- en achterrem gebruiken
- Armen licht gebogen en op spanning
- Benen tegen tank
Kijken
De beste manier van kijken op de motor, maar ook in de auto, is om zover mogelijk weg te kijken en vandaar uit in stappen terug te kijken naar je motor. Tijdens alle trainingen van Verkeerstraining Nederland wordt hier veel aandacht aan besteed.
Tijdens het remmen en vooral tijdens de noodstop is het zaak dat je inderdaad zover mogelijk voor je blijft kijken, naar de horizon. Aangezien de motor tijdens de noodstop in veert ga je automatisch meer voorover zitten. Je blik komt lager uit dan zou moeten. Je zult dus tijden het remmen je kin meer omhoog moeten bewegen zodat je de horizon weer in beeld hebt.
Koppeling inknijpen
De koppeling knijp je in om de aandrijving naar het achterwiel te onderbreken. Hierdoor voorkom je dat je behalve de motorfiets ook nog eens het motorblok moet afremmen. Tevens voorkom je dat de motor begint te bokken of afslaat als je tot stilstand komt.
Voor- en achterrem gebruiken
Tijdens alle remmingen is het raadzaam om altijd beide remmen te gebruiken. Zelfs als jouw motor een gecombineerd remsysteem heeft.
Moet je een noodremming uitvoeren gebruik dan beide remmen zo snel als mogelijk voor de volle 100%. Je hebt kans dat je dan direct in de ABS terecht komt maar dat is niet erg. Daar is het ABS voor.
Theoretisch zal je remweg in een ABS remming een fractie langer zijn dan wanneer je net tegen blokkeren aan remt. Theoretisch . . . want wie van ons bezit de gave om in een schrikreactie zo precies tegen blokkeren aan te remmen. Ik niet in ieder geval.
Als je een ABS remming oefent of traint zal je verbaasd zijn hoeveel kracht je moet zetten op je remhendel voordat het voorwiel gaat blokkeren. Tijdens de training Voertuigbeheersing oefenen we zeker de noodstop met alles er op en er aan.
Armen licht gebogen en op spanning
Tijdens het rijden zal het voorwiel en daarmee het stuur van de motor altijd wat heen en weer bewegen. Wanneer je tijdens het rijden, maar ook tijdens het remmen of de noodstop je armen overstrekt en stijf houdt geef je de beweging van het stuur door aan je lichaam en via je kont weer terug aan de motor. Resultaat is dat je zelf de motor minder stabiel maakt.
Probeer dus je armen licht gebogen te houden zodat ze als schokbrekers fungeren.
Benen tegen de tank
Altijd tijdens het motorrijden en dus ook met het remmen dien je de benen/knieën ontspannen tegen de tank/de motor aan te houden. Ja voelt dan beter wat de motor doet en corrigeert dat dan bijna automatisch, maar ook heb je voldoende steun en grip aan de motor als je een bocht rijdt.
Oefenen
Nadat je de juiste techniek van een noodstop hebt geleerd, uiteraard bij Verkeerstraining Nederland, is het verstandig om dit met regelmaat te oefenen. Je wil graag dit proces automatiseren zodat je in een noodsituatie bijna zonder er bij na te denken het juiste doet.
Samenvattend:
- Altijd je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Slecht zicht, nat wegdek en alle andere belemmerende zaken die je kunt verzinnen, de oplossing is in basis altijd hetzelfde: Pas je snelheid aan
- Afstand houden en jezelf de ruimte geven om uit te wijken en/of te remmen
- Bij de noodstop je koppeling inknijpen
- Kin omhoog en horizon nemen
- Beide remmen volledig inknijpen/trappen
- Armen licht gebogen
- Knieën ontspannen tegen de tank
- Dit doe je op een rustige weg zonder dat er iemand achter je rijdt. Zet alle punten voor je zelf nog even op een rijtje en voer de noodstop uit. Eerst op lage snelheid en daarna steeds een beetje harder.
Rij veilig, glimmende kant boven en hopelijk heb je nooit een noodstop nodig.
Rob.
Geef een reactie